Rowan Rivers
Eenmaal in het bureau zag hij direct dat het een flinke chaos was. Blijkbaar was er bijna niemand aan het werk, iedereen hing rond in de kantine. 'Blijf jij in mijn kantoor?' vroeg hij nu aan Andrea, aangezien ze nu in zijn kantoor stonden, maar hij het een en ander moest regelen. Hij draaide zich om en het volgende moment hoorde hij geklop op de deur van zijn kantoor. 'Binnen,' zei hij direct, en de deur vloog open. Hij was niet heel erg verbaasd toen hij zag wie het waren. Het OM, hoe kon het ook anders. Hij stak zijn hand uit, puur uit beleefdheid, en hij glimlachte even vriendelijk naar de vrouw, en de twee mannen die achter haar stonden. 'Agent Rivers, kunnen wij u even spreken?' was de vraag, en hij knikte. 'Natuurlijk,' was daarna zijn ietwat korte reactie, al klonk het niet onvriendelijk. 'In het kantoor van Smith graag,' hoorde hij daarna, en opnieuw knikte hij. Hij draaide zich even om naar Andrea. 'Tot zo,' zei hij tegen haar, en naar haar glimlachte hij wel gemeend, om daarna mee te lopen met de mensen van het OM. 'U heeft de sleutel, neem ik aan?' vroeg de vrouw nu aan hem, en Rowan knikte. Hij haalde de sleutel uit zijn broekzak en hij maakte de deur van het kantoor van Steven open. Hij stapte naar binnen, maar hij liet wel eerst de mensen van het OM voor gaan. 'Gaat u zitten,' zei de vrouw, en ze wees naar een stoel, waar hij dus ook ging zitten. Zelf ging ze tegenover hem zitten, en de twee mannen bleven staan. 'U bent natuurlijk bekend met het feit dat hoofdinspecteur Smith voorlopig niet kan werken, tenminste, hij kan niet actief leidinggevende zijn,' zei ze nu, waarschijnlijk omdat ze Steven goed genoeg kende om te weten dat hij wel met zijn zaken verder zou gaan, zelfs als hij in het ziekenhuis lag. 'Dat klopt,' bevestigde Rowan nu. 'De vorige keer dat zo'n situatie zich voordeed heeft u een aantal taken van hem overgenomen, en aangezien we enorm onderbezet zijn, en we eigenlijk geen vervanger willen regelen neem je dit keer alles van Smith over,' hoorde hij nu, en hij ademde langzaam in. 'En mijn eigen zaken dan?' vroeg hij direct. 'Die gaan naar iemand anders, of ze worden tijdelijk stil gelegd, dit gaat voor,' hoorde hij nu, en hij knikte langzaam, het moest even tot hem doordringen. Wat zou Steven daar van vinden? Hij wist dat iemand het moest doen, en dan deed hij het inderdaad maar liever zelf, dan een andere willekeurige agent. 'Je gaat één avond in de week college volgen aan de academie, voor bijscholing, hoewel ik denk dat je er in de praktijk wel uit komt. Ik hou persoonlijk een oogje in het zeil, en je moet alles met mij overleggen,' kreeg hij direct te horen, en hij keek even op. 'Dus het staat al vast?' vroeg hij nu, aangezien hij niet echt had gezegd dat hij het wel wilde doen. 'Ja, het staat vast, we hebben zelfs de agenten al ingelicht, die staan nu onder jou leiding,' zei de vrouw nu, en hij slikte even. 'En dat is nog niet alles...' zei ze daarna, en Rowan keek haar even vragend aan. 'Het politiebureau net buiten de stad, waar het altijd zo slecht loopt, ken je dat?' vroeg ze nu, en hij knikte. Ja, natuurlijk kende hij dat, er was geregeld gezeik met de agenten van daar, en het scheen er nogal een chaos te zijn. Het bureau lag eigenlijk heel erg dichtbij hier, al was dit bureau groter. 'Ken je Richard Willems, de hoofdinspecteur?' vroeg ze nu, en opnieuw dacht hij na. 'Nee, ik ken hem niet, maar ik weet wel wie het is...' zei hij nu. Het was een oudere man, wist hij, en hij was ook ontzettend ouderwets, had hij gehoord. 'Arme hoofdinspecteur Willems heeft een hartaanval gehad, en de kans dat hij weer terugkomt in zijn oude functie is zeer klein. Daarom hebben we bedacht dat jij daar hoofdinspecteur wordt, zodra Smith weer kan werken,' hoorde hij nu, en bij dit nieuws keek hij toch even geschrokken. 'Maar... ik.... ik ben gewoon... agent...' begon hij nu. Hij wist niet of hij hier blij mee moest zijn, of helemaal niet. Op dit moment was hij het niet echt. 'Je hebt de papieren voor rechercheur, Rivers,' was de reactie. 'Ja, en dat is iets anders dan hoofdinspecteur, voor zo ver ik dat weet,' zei hij nu op doordringende toon tegen de vrouw, en die keek hem strak aan. 'Dat klopt... Daarom wordt je opgeleid door Smith zelf,' hoorde hij nu. 'Hij kan dan niet werken, hij kan jou prima alles leren,' zei ze tegen hem. 'Jij kan gewoon naar hem toe gaan in het ziekenhuis, en aangezien je zijn werk over kan nemen kan hij jou in alles begeleiden, en dat doet hij dan ook. Hij blijft je direct leidinggevende, en je krijgt nu ook les van hem,' zei ze nu tegen hem, en hij keek weg, om langzaam adem te halen. 'En als je hoofdinspecteur bent bij het andere bureau, en Smith weer hier, zal je nog steeds verantwoording moeten afleggen aan hem, al zullen jullie dan enorm veel samenwerken. Het is de bedoeling om de twee politiebureau's als één te beschouwen, hoewel het verschillende gebouwen zijn,' legde ze nu uit. 'Dus... ik ben daar hoofdinspecteur als Smith terug is, hij is hier hoofdinspecteur, ik leg verantwoording af aan hem en aan jullie, en hij moet mij de eerste tijd lesgeven?' vroeg hij nu, en ze knikte. 'Dat is correct,' zei ze daarna. 'En wat als ik niet wil?' vroeg hij nu, en nu keek ze toch wat boos op. 'Niet willen is niet aan de orde. U mag blij zijn dat u nog steeds aan het werk bent bij de politie, en we hebben nou eenmaal iemand nodig voor die functie, we kunnen niet het hele bureau opdoeken, en er is geen enkele hoofdinspecteur beschikbaar, of niemand wil daar werken,' zei ze nu. 'De keuze is al gemaakt, we zullen Smith inlichten, en vanaf nu is het zoals het is, hoofdinspecteur Rivers,' zei ze nu tegen hem, en hij sloot zijn ogen even. Dit werd een ramp. 'Nou, fijn dat u meewerkt! Ik neem aan dat ik geen problemen tussen u en hoofdinspecteur Smith hoef te verwachten, toch?' vroeg ze daarna nog, maar ze wachtte niet op een reactie van Rowan. 'Hij is en blijft uw leidinggevende, en ondanks dat jullie over alles zullen moeten overleggen is hij je baas,' zei ze nu, en daarna stond ze op, en gaf ze hem een hand, en hij deed hetzelfde. 'Dat is dan geregeld, zodra er iets is verwacht ik dat te horen, en ik zal u elke dag even opzoeken of bellen om te overleggen over hoe het loopt,' zei ze nog, en daarna verdween ze uit het kantoor, met de twee mannen. Nu zat hij hier alleen, en liet hij alles langzaam tot zich door dringen. Hij steunde met zijn hoofd in zijn handen en hij keek even naar de deur van het kantoor die open stond. Hij zuchtte moeizaam. 'Mijn god...' mompelde hij daarna zachtjes. Elke willekeurige andere agent zou dit helemaal geweldig gevonden hebben, maar niemand wist dan ook hoe zwaar de functie van hoofdinspecteur wel niet was. Hij wel. Hij kon het zien aan Steven, hij kreeg er veel van mee. Hoe moest hij dit in godsnaam gaan doen, als Steven het niet eens volledig volhield? Hij stond langzaam op en hij liep het kantoor uit, zijn goede humeur was direct verdwenen. Hij sloot de deur achter zich en hij liep naar zijn eigen kantoor, naar Andrea toe. Eenmaal binnen sloot hij de deur van zijn eigen kantoor achter zich, en keek hij naar Andrea, om zich daarna op de bank te laten zakken. 'Je gelooft nooit wat voor idioots ze verzonnen hebben...' mompelde hij nu zachtjes tegen haar.